Розуміння — універсальна форма опанування дійсності, осягнення і реконструкції смислового змісту явищ історичної, соціально-культурної та природної реальності.
Рух — категорія матеріалістичної діалектики для вираження будь-яких змін у природі і суспільстві.
Сакралізація — наділення предметів, речей, явищ, людей "священним" (у релігійному розумінні) змістом, підкорення політичних і суспільних інститутів, соціальної і наукової думки, культури і мистецтва, побутових відносин релігійному впливу.
Самопізнання — усвідомлення та оцінка людиною самої себе як суб'єкта практичної і пізнавальної діяльності, як особистості.
Саморух — філософська категорія, для вираження змін об'єкта під впливом його внутрішніх суперечностей, чинників, умов.
Свідомість — духовний світ людини, виражений у її вчинках; думка, сформульована і виражена засобами мови.
Світогляд — система уявлень про світ і місце людини в ньому, про ставлення людини до навколишньої дійсності, до себе самої, а також обумовлені цими уявленнями основні життєві позиції та установки людей, їх переконання, ідеали, принципи пізнання і діяльності, ціннісні орієнтації.
Свобода — здатність людини до активної діяльності відповідно до своїх намірів, бажань та інтересів, у ході якої вона досягає поставленої мети; здатність особистості приймати рішення зі знанням справи.
Свобода волі — філософське поняття для позначення самовизначення людини у своїх діях.
Секуляризація — поняття для позначення етапів вивільнення з-під впливу релігії всіх сфер життєдіяльності суспільства і особистості.
Сенсуалізм — напрям у теорії пізнання, згідно з яким чутливість є головною формою достовірного пізнання.
Синтез — загальнонауковий метод пізнання і дії, поєднання різних елементів, сторін предмета в єдине ціле (систему) як у практичній діяльності, так і в процесі пізнання.
Система — сукупність елементів, що перебувають у відносинах і зв'язках один з одним і утворюють певну цілісність, єдність.
Системний аналіз — сукупність методологічних засобів у підготовці та обґрунтуванні рішень щодо складних проблем політичного, військового, соціального, економічного, наукового, технічного характеру.
Системний підхід — напрям методології спеціально-наукового пізнання і соціальної практики, в основі якого лежить дослідження об'єктів як систем.
Смерть — природне припинення існування живої істоти.
Софістика — загальний метод пізнання і діяльності, що ґрунтується на навмисному порушенні законів і принципів формальної логіки, на використанні помилкових аргументів і доказів, що подаються як правильні.
Соціалізація — процес засвоєння людиною певної системи суспільних відносин, знань, норм і цінностей, що надає їй можливість функціонувати як повноправному члену суспільства.
Соціальна мобільність — зміна індивідом або групою соціальної позиції, місця в соціальній структурі.
Соціальне середовище — навколишні матеріальні і духовні умови існування, формування і діяльності людини.
Соціальні групи — відносно стійкі сукупності людей зі спільними інтересами, цінностями і нормами поведінки в межах історично визначеного суспільства.
Спадкоємність — зв'язок між різними етапами або ступенями розвитку, сутність якого полягає у збереженні елементів цілого або окремих його характеристик при переході до нового стану.
Спільнота — сукупність людей, об'єднаних історично стійкими соціальними зв'язками і відносинами, яким притаманні загальні ознаки, що надають їй неповторної своєрідності.
Споглядання — безпосереднє відношення свідомості до предмета.
Спонтанне — мимовільні явища, що виникають без зовнішніх організаційних дій.
Спосіб виробництва — історично-конкретна єдність продуктивних сил і виробничих відносин.
Спостереження — спеціальне цілеспрямоване сприйняття, обумовлене метою діяльності.
Сприйняття — цілісне відображення предметів, подій та явищ під безпосереднім впливом об'єктів реального світу на органи чуття.
Стан — категорія наукового пізнання; характеризує здатність матерії до вияву в різних формах своїх властивостей і відносин.
Становлення — категорія діалектики для позначення процесу формування будь-якого матеріального або ідеального об'єкта.
Статистичні і динамічні закони — дві основні форми зв'язку явищ, які відрізняються за характером прогнозів. У законах динамічного типу прогнози мають точний, однозначний характер; у статистичних законах прогнози мають не достовірний, а лише ймовірний характер.
Стереотип соціальний — схематизований і стандартизований образ або уявлення щодо соціального об'єкта, емоційно забарвлений, з високою стійкістю.
Стихійний матеріалізм — неусвідомлене, не оформлене філософськи, несвідоме переконання в існуванні об'єктивної реальності.
Стрибок — процес переходу кількісних змін у якісні під час порушення міри.
Структура — сукупність стійких зв'язків об'єкта, що забезпечують збереження його основних властивостей за різних зовнішніх і внутрішніх змін.
Структурно-функціональний аналіз — метод системного дослідження соціальних явищ і процесів як структурно розчленованої цілісності, в якій кожний елемент структури має певне функціональне призначення.
Суб'єкт — носій діяльності і пізнання; індивід, соціальна група, людство в цілому.
Суб'єктивізм — світоглядна позиція виключення об'єктивного підходу до дійсності, заперечення об'єктивних законів природи і суспільства.
Субстанція — об'єктивна реальність з погляду її внутрішньої єдності; матерія в єдності всіх форм її руху; гранична основа для зведення чуттєвого різноманіття і мінливості властивостей об'єктів до постійного, відносно стійкого і самостійно існуючого.
Субстрат — загальна матеріальна основа явищ.
Суперечність — у діалектиці — взаємодія протилежних, взаємовиключних складових і тенденцій предметів і явищ, які разом з тим перебувають у внутрішньому єднанні та взаємопроникненні, виступаючи джерелом саморуху та розвитку об'єктивного світу і пізнання.
Суспільні відносини — різноманіття зв'язків між соціальними групами та націями, а також усередині їх, у процесі їх економічного, політичного, культурного життя і діяльності.
Суспільство — відносно відокремлена від природи частина матеріального світу, форма життєдіяльності людей, що історично розвивається.
Сутність і явище — філософські категорії для вираження загальних форм об'єктивного світу, його пізнання і діяльності людей. Сутність — внутрішній зміст предмета в єдності всіх різноманітних і суперечливих форм його буття; явище — зовнішнє виявлення сутності (сутність явна, явище сутнє).
Сцієнтизм — світоглядна позиція в основу якої покладено уявлення про наукове знання як про найвищу культурну цінність і достатню умову для орієнтації людини у світі.
Творчість — діяльність зі створення якісно нового, такого, чого раніше не було.
Теза — вихідний момент у процесі діалектичного розвитку; разом із антитезисом і синтезом становить тріаду. Тенденція — напрям розвитку явища або процесу. Теорія — вища форма організації наукового знання, цілісне уявлення про закономірності та істотні зв'язки об'єкта.
Теорія пізнання — розділ філософії, в якому вивчаються проблеми природи пізнання та його можливостей, відношення знання до реальності, досліджуються загальні передумови пізнання, умови його достовірності, істинності.
Упредметнення — поняття, що позначає історично скороминуще соціальне ставлення, яке перетворює суб'єктивно-особистісні зв'язки між людьми на речові зв'язки.
Утилітаризм — принцип оцінки всіх явищ з погляду їх корисності, можливості бути засобом для досягнення певної мети.
Уявлення — образ сприйнятого раніше предмета або явища, а також образ, створений продуктивною уявою; форма чуттєвого відображення у вигляді наочно-образного знання.
Фаталізм — світогляд визначеності, заперечення об'єктивності випадковостей і вільного вибору.
Філогенез — процес формування певної групи організмів.
Філософія — форма суспільної свідомості, теоретичне світорозуміння, вчення про загальні принципи буття і пізнання, про відношення людини до світу; наука про загальні закони розвитку природи, суспільства і мислення.
Філософія науки — дисципліна, що досліджує структуру наукового знання, засоби і методи наукового пізнання, способи обґрунтування і розвитку знання.
Філософія права — вчення про найзагальніші теоретично-світоглядні проблеми правознавства і державознавства.
Філософська антропологія — філософське вчення про людину, її сутність та природу.
Формалізація — відображення результатів мислення в точних поняттях або твердженнях; загальнонауковий метод пізнання.
Функція — взаємозв'язок двох (групи) об'єктів, у якому зміна одного з них супроводжується зміною іншого (інших).
Хибна думка — неадекватне уявлення, розуміння дійсності, що становить для суб'єкта пізнання видимість істинного знання.
Цивілізація — рівень, ступінь суспільного розвитку, матеріальної та духовної культури.
Цілісність — узагальнена характеристика об'єктів зі складною внутрішньою структурою.
Ціннісні орієнтації — елементи внутрішньої структури особистості, закріплені її життєвим досвідом та всією сукупністю переживань, що відділяють значуще, істотне для особи від незначущого, неістотного.
Цінність — річ, явище, процес, значущі для людей.
Час — атрибут, загальна форма буття матерії, що виражає тривалість буття і послідовність зміни станів усіх матеріальних систем і процесів у світі.
Частина і ціле — філософські категорії для вираження відношень між сукупністю предметів або елементів окремого об'єкта, а також зв'язку, що їх об'єднує і спричинює появу нових, інтегративних властивостей і закономірностей, не властивих предметам в умовах їх роз'єднаності.
Шлюб — історично зумовлена, санкціонована і регульована суспільством форма стосунків між жінкою і чоловіком, що визначає їхні права і обов'язки одне до одного та до дітей. Шлюбом упорядковується і реалізується природна потреба людей у продовженні роду відповідно до соціальних умов і культури.
Шовінізм — проповідь національної винятковості, протиставлення інтересів однієї нації інтересам інших націй, поширення національного чванства, розпалювання національної ворожнечі та ненависті.
Якість — філософська категорія, що виражає невіддільну від буття об'єкта його суттєву визначеність, завдяки якій він є саме цим, а не іншим об'єктом.