ТЕРМІНОЛОГІЧНИЙ СЛОВНИК
Абсолют - поняття філософії, що означає духовну першооснову буття як єдине, загальне, безначальне і безкінечне. Діалектико-матеріалістична філософія єдиною і незнищенною основою світу вважає вічнорухому матерію, що розвивається.
Абсолютна ідея — основне поняття філософії Г. Гегеля. Означає субстанцію і суб'єкт одночасно, а своїм змістом має процес власного руху від абстрактно-загальних визначень до визначень конкретних, від себе самої через логіку, природу, суб'єктивний, об'єктивний і абсолютний дух до себе як до поєднання одиничного із загальним.
Абсолютне і відносне — категорії діалектики. Абсолютне — позначення безумовного, нествореного, вічного і загального існування (наприклад, матерії). Відносне (релятивне) — позначення умовного, залежного від умов, скороминущого, тимчасового.
Абстракція — формування образів реальності (уявлень, понять, суджень) шляхом відволікання від несуттєвих з метою пізнання властивостей, ознак об'єктів і зосередження пізнавальної діяльності на головних, істотних їх властивостях і ознаках.
Авторитаризм — антидемократична і протиправна концепція та практика володарювання; режим беззаконної насильницької, необмеженої правом влади одноосібного правителя (тирана, деспота, фюрера та ін.).
Авторитет — загальновизнаний неформальний вплив особи або організації в різних сферах суспільного життя (вихованні, науці, управлінні, навчанні та ін.).
Агностицизм — філософське вчення про неможливість остаточного вирішення людиною проблеми істинності пізнання.
Адаптація — вид взаємодії особи або соціальної групи із соціальним середовищем, у ході якої узгоджуються вимоги і очікування його учасників.
Адекватний — відповідний, правильний, точний; правильне відтворення в уявленнях, поняттях і судженнях об'єктивних зв'язків і відносин дійсності.
Академія платонівська — школа Платона в передмісті Афін у 385—529 рр. до н. є., у якій вивчалися етика, політика, філософія, теологія, натурфілософія, математика, курси логіки (силогістики і діалектики) та риторики в академії читав Арістотель.
Аксіологія, теорія цінностей — філософське вчення про природу цінностей, їх місце в реальності та про структуру ціннісного світу, тобто про зв'язок різних цінностей між собою, з соціальними і культурними чинниками, зі структурою особистості.
Акциденція — філософський термін, що означає випадкове, неістотне на протилежність субстанціальному, або істотному. Алогізм — хід думки, що ігнорує закони і правила логіки, порушує гармонію між мисленням і дійсністю.
Антиномія — суперечність між двома судженнями, кожне з яких вважається рівною мірою обґрунтованим і, як правило, може бути логічно виведеним у межах певної концептуальної системи, теорії. Згідно із вченням І. Канта, у розумі людей обов'язково є чотири антиномії: 1) світ має початок у часі і обмежений у просторі. — Світ не має початку в часі і нескінченний у просторі; 2) будь-яка складна субстанція складається з простих частин. — Жодна річ не є складеною з простих частин і взагалі у світі немає нічого простого; 3) причинність, за законами природи, недостатня для пояснення всіх явищ. Існує свободна (спонтанна) причинність. — Немає жодної свободи, все у світі відбувається тільки за законами природи; 4) до світу належить безумовно необхідна сутність, як його причина. — Немає жодної абсолютно необхідної сутності ні у світі, ні поза світом як його причини.
Антитезис (антитеза) — у філософії Г. Гегеля негативний момент у процесі розвитку, що разом із тезисом (тезою) і синтезом утворює тріаду.
Антропологізм — філософська концепція, згідно з якою поняття "людина" є основною світоглядною категорією та основою для розробки системи уявлень про світ.
Антропоморфізм — уподібнення людині, наділення людськими властивостями предметів та явищ неживої природи, небесних тіл, тварин і рослин; приписування богу або богам людської подоби.
Аперцепція — поняття філософії та психології, що визначає вплив загального змісту психічної діяльності, всього попереднього досвіду людини на сприйняття нею предметів і явищ.
Апостеріорі — знання, здобуте з досвіду.
Апріорі — знання, що передує досвіду і незалежне від нього.
Атараксія — термін філософії Епікура і його школи, ідеальний душевний стан, до якого, за Епікуром, має прагнути людина і який досягається позбавленням страху перед богами, смертю, "потойбічним" світом і незрозумілими явищами природи шляхом обмеження потреб, помірністю в насолодах, самоусуненням від суспільних і державних справ.
Атеїзм — заперечення релігії та утвердження самоцінності буття світу і людини, компонент релігійного індиферентизму і вільнодумства, антиклерикалізму, деяких форм деїзму і пантеїзму.
Атрибут — необхідна, істотна, невід'ємна властивість об'єкта.
Базис — економічна структура суспільства, сукупність виробничих відносин.
Безперервність і переривчастість — філософські категорії, що характеризують структуру матерії, а також процеси розвитку в живій та неживій природі, у суспільстві і мисленні. Безперервність виражає взаємозумовленість ступенів розвитку, наявність у ньому механізмів спадкоємності і змін еволюційного типу. Переривчастість, дискретність відображає локальність і подільність матерії у просторі і часі, якісну відмінність і незвідність етапів розвитку природних, соціальних і розумових процесів.
Біосфера — сфера життя, сукупність живих організмів і неживої речовини, що охоплена та організована діяльністю і активністю живого.
Благо — в етиці та філософії те, що має певний позитивний сенс; у вузькому суто етичному значенні — синонім поняття "добро"; у філософському значенні — "цінність".
Буття — філософська категорія, що означає реальність, усе що існує. Бути означає існувати.
Верифікація — поняття логіки і методології науки щодо встановлення істинності наукових тверджень шляхом їх емпіричної перевірки. У логічному позитивізмі — принцип науково осмислених тверджень на засадах протоколів, що фіксують дані "чистого" (чуттєвого) досвіду.
Взаємодія — процес безпосереднього чи опосередкованого впливу різних об'єктів один на одного, зміна їх стану, взаємні переходи, породження одними об'єктами інших.
Виробничі відносини — сукупність економічних відносин між людьми у процесі матеріального виробництва і руху суспільного продукту від виробника до споживача, діалектична єдність форм власності, розподілу, обміну і споживання матеріальних засобів життя.
Відображення — категорія діалектико-матеріалістичної теорії пізнання, що виражає сприйняття об'єкта як первинного і образу (знання) як вторинного, характеризує матеріалістичне розв'язання основного питання філософії.
Вільнодумство (вільнодумність) — заперечення релігійного догматизму і церковної обрядовості з раціоналістичних позицій, відстоювання свободи думки.
Віра — 1) у гносеології та методології науки прийняття будь-якого знання за відсутності безпосереднього емпіричного і раціонального обґрунтування; 2) у релігії світоглядна позиція і психологічна установка на реальне існування божественних істот, можливість спілкування з ними та отримання від них життєвих благ.
Віталізм — вчення про якісну відмінність живої природи від неживої, про принципову неможливість зведення життєвих процесів до сил і законів неорганічного світу, про наявність у живих тілах особливих чинників, яких немає у неживих тілах.
Властивість — філософська категорія для вираження зв'язку конкретної речі з іншими речами, з якими вона взаємодіє.
Воля — здатність до вибору мети діяльності та спрямування внутрішніх зусиль на її здійснення.
Гармонія — категорія для вираження домірності та впорядкування частин цілого, єдності різноманіття, узгодженості форми і змісту об'єкта.
Гедонізм — етична позиція, згідно з якою насолода є вищим благом і критерієм людської поведінки.
Генезис — походження, виникнення; зародження і розвиток предметів і явищ.
Генетичний метод — метод наукового пізнання процесів виникнення (походження) і становлення явищ, що розвиваються.
Географічне середовище — сукупність предметів і явищ природи (земна кора, нижня частина атмосфери, води, ґрунтовий покрив, рослинний і тваринний світ), які залучені на конкретному історичному етапі до процесу життєдіяльності людей і створюють необхідні умови для їх існування і розвитку.
Герменевтика — мистецтво і теорія витлумачення історичних текстів.
Гіпостазування — наділення самостійним буттям абстрактного поняття, властивості, ідеї.
Гіпотеза — наукове припущення, істинний зміст якого невизначений.
Гіпотетико-дедуктивний метод — метод міркувань, що ґрунтується на виведенні висновків з гіпотез та інших засновків, істинний зміст яких невизначений.
Гра —широке коло діяльності людини та активності тварин, що зазвичай протиставляється утилітарно-практичній діяльності (активності) і характеризується переживанням задоволення від самої діяльності (активності).
Гуманізм — система поглядів, переконань та ідеалів, яка проголошує цінність людини як особистості, її право на свободу, щастя, розвиток і виявлення своїх здібностей. Гуманізм вважає благо людини критерієм оцінки соціальних інститутів, а принципи рівності, справедливості та людяності — нормою взаємовідносин між людьми.
Дедукція — перехід думки у процесі пізнання від загального до особливого та одиничного, логічне виведення особливого та одиничного із загального.
Детермінізм — філософське вчення про об'єктивний закономірний взаємозв'язок і взаємозумовленість речей, процесів і явищ реального світу.
Диференціація — атрибут процесу розвитку, пов'язаний з поділом, розчленуванням цілого на частини, ступені, рівні.
Діалектика — вчення, згідно з яким різні явища, предмети і речі розглядаються з урахуванням їх найзагальніших закономірних зв'язків, взаємодії протилежних властивостей, тенденцій у процесах змін і розвитку; метод мислення, що ґрунтується на цьому вченні.
Дійсність — реальність як актуальне і наявне буття, що реалізує певні історичні можливості.
Діяльність — специфічна людська форма активного ставлення до світу, змістом якої є доцільна його зміна і перебудова на користь людей.
Догма — доктрина або окремі її положення, що приймаються як істинні без доказів, дослідного обґрунтування і практичної перевірки, а лише на засадах релігійної віри або сліпого підкорення авторитету.
Догматизм — антиісторичний, недіалектичний, схематично-закостенілий тип мислення, за якого аналіз і оцінка теоретичних і практичних проблем і положень проводяться без урахування конкретної реальності, умов, місця і часу.
Досвід — єдність умінь і знань; чуттєво-емпіричне пізнання дійсності, що спирається на практику.
Дослідження — спосіб виробництва нового знання характерний для науки як спеціалізованої форми пізнавальної діяльності.
Доцільність — відповідність явища або процесу певному (відносно завершеному) стану, матеріальна або ідеальна модель якого вважається за мету.
Дуалізм — філософське вчення, що ґрунтується на визнанні рівноправними і такими, що не зводяться одне до одного, двох начал світу — свідомості і матерії, ідеального і матеріального.
Духовне виробництво — продукування свідомості у суспільній формі (тобто у формах релігійної, філософської, політичної, правової, моральної, естетичної свідомості), за допомогою якої індивіди інтегруються в соціальну систему.
Евдемонізм — принцип тлумачення і обґрунтування моралі, згідно з яким щастя (блаженство) є вищою метою людського життя.
Еклектика — альтернативний діалектиці загальний метод пізнання; поєднання різнорідних поглядів, ідей, принципів, теорій зі зміною одних логічних засад на інші, метафізичну абсолютизацію мінливість і відносність людського знання.
Експеримент — метод пізнання, за допомогою якого в контрольованих і керованих умовах досліджуються об'єкти дійсності.
Емпіризм — напрям у теорії пізнання, представники якого визнають чуттєвий досвід джерелом знання і вважають, що зміст знання може бути представлений або описом цього досвіду, або зведенням до нього.
Естетика — філософське вчення про прекрасне як специфічний вияв ціннісного ставлення людини до світу і художньої діяльності людей.
Естетичний смак — здібність людини до сприйняття та оцінки естетичних властивостей явищ і предметів, до розпізнання прекрасного і потворного.
Етика — філософське вчення про мораль як форму суспільної свідомості і специфічну сферу суспільного життя.
Євгемеризм — вчення про походження релігії від ціанування і обожнення стародавніх царів; пояснення міфів та вірувань як проекцій на світ богів і героїв реальних історичних подій.
Єдність і боротьба протилежностей — основний закон діалектики, що є вираженням джерела саморуху і розвитку явищ природи і соціально-історичної дійсності; загальний закон пізнання.
Життя — форма існування матерії, що закономірно виникає за певних умов у процесі її розвитку.
Загальне — закономірна форма зв'язку речей, явищ і процесів у складі цілого.
Закон — категорія, що відображає об'єктивні, суттєві, необхідні та повторювані зв'язки між предметами і явищами реального світу.
Закон заперечення заперечення — закон діалектики, що визначає напрям процесу розвитку, єдність мінливості і спадкоємності в розвитку, виникнення нового і відносну повторюваність деяких моментів минулого.
Закономірність суспільна — об'єктивно існуючий, повторюваний, суттєвий зв'язок явищ суспільного життя або етапів історичного процесу, що характеризує поступальний розвиток історії.
Заперечення — необхідний момент процесу розвитку, умова якісної зміни об'єкта.
Зв'язок — взаємозумовленість існування явищ, розділених у просторі і (або) в часі.
Здоровий глузд — стихійно сформовані під впливом повсякденного досвіду погляди людей на світ і на самих себе, принципи розуміння і оцінки явищ, правила дії в певних ситуаціях.
Зміст і форма — взаємопов'язані філософські категорії, в яких зміст як визначальна складова цілого становить єдність усіх елементів об'єкта, його властивостей, внутрішніх процесів, зв'язків, суперечностей і тенденцій, а форма є способом існування і вираження змісту.
Знак — матеріальний предмет (явище, подія), що виступає як представник іншого предмета, властивості або відносин, використовується для зберігання, перероблення і передачі повідомлень (інформації, знань).
Знання — відображення об'єктивних характеристик дійсності у свідомості людини.
Значення — зміст, що пов'язується з тим або іншим виразом (слово, пропозиція, знак) певної мови.
Зняття — філософське поняття для позначення перетворення, в якому наявні форми або принципи усуваються, заперечуються, але разом з тим зберігають своє значення як підпорядковані моменти нової цілісності.
Зовнішнє і внутрішнє — філософські категорії, у взаємозв'язку яких зовнішнє виражає властивості предмета в цілому і способи його взаємодії з навколишнім середовищем, а внутрішнє — будову самого предмета, його склад, структуру і зв'язки між елементами.
Ідеал — образ, що визначає спосіб мислення і діяльності людини або соціальної групи, суспільства в цілому.
Ідеалізація — мислене конструювання понять щодо об'єктів, які не існують і нездійсненні у реальності, але прообрази яких є в реальному світі.
Ідеалізм — загальне позначення філософських вчень, які стверджують, ніби свідомість, мислення, психічне є первинним, основоположним, а матерія, природа, фізичне — вторинним, похідним, залежним, обумовленим.
Ідеалізований об'єкт — уявна пізнавальна конструкція, що є результатом ідеалізації.
Ідеальне — суб'єктивний образ об'єктивної реальності, результат освоєння людиною світу, представлений у формах його свідомості та духовної культури.
Ідейність — схильність до певної системи ідей і духовних цінностей, до відповідного соціального, етичного і естетичного ідеалу, послідовна відданість їм у теорії та на практиці.
Ідеологія — система поглядів та ідей, у яких усвідомлюються та оцінюються ставлення людей до дійсності та одне до одного, соціальні проблеми і конфлікти, визначається мета (програми) соціальної діяльності, спрямованої на закріплення або зміну (розвиток) суспільних відносин.
Ідея — форма мисленого осягнення явищ об'єктивної реальності, що включає розуміння мети та шляхів подальшого пізнання і практичного перетворення світу.
Іманентне — поняття, що позначає внутрішню притаманність тієї або іншої властивості, закономірності певному предмету, явищу, процесу.
Індетермінізм — філософське вчення і методологічна позиція, які заперечують або об'єктивність причинного зв'язку, або його універсальний характер, або пізнавальну цінність причинного пояснення в науці.
Індивід — позначення одиничного, на відміну від сукупності, маси; окрема жива істота, особа, окрема людина, на відміну від колективу, соціальної групи, суспільства в цілому.
Індивідуалізм — тип світогляду, суть якого полягає в абсолютизації позиції індивіда в його протиставленні суспільству, причому не якомусь певному соціальному ладу, а суспільству взагалі, світу в цілому.
Індивідуальність — неповторна своєрідність будь-якого явища, істоти, людини.
Інтерес — реальна причина соціальних дій, подій, звершень, що стоїть за безпосередніми спонуками (мотивами, помислами, ідеями, намірами) індивідів або соціальних груп, які беруть участь у цих діях.
Інтерполяція — знаходження проміжних значень за логічними або статистичними даними.
Інтерпретація — фундаментальна операція мислення, надання смислу будь-яким виявам духовної діяльності людини, об'єктивованим у знаковій або чуттєво-наочній формі.
Інтуїція — здатність свідомості осягнути істину шляхом безпосереднього її визначення, без обґрунтування з використанням доказів.
Істина — адекватне відображення об'єкта суб'єктом, який пізнає; відтворення об'єкта таким, яким він є сам по собі, поза і незалежно від людини та її свідомості.
Історичне і логічне — філософські категорії, що характеризують відношення між об'єктивною дійсністю, що історично розвивається, та її відображенням у теоретичному пізнанні. Історичне — процес становлення і розвитку об'єкта; логічне — теоретичне відтворення розвиненого об'єкта і об'єкта, що розвивається, у всіх істотних і закономірних зв'язках та відношеннях.
Категорії — загальні, фундаментальні поняття, що відображають найістотніші закономірні зв'язки і відносини реальної дійсності і пізнання.
Кількість — категорія діалектики, що відображає загальне і однорідне в якостях речей і явищ, завдяки чому вони стають порівнянними.
Концепція — певний спосіб розуміння, трактування будь-якого предмета, явища, процесу, основний погляд на предмет або явище, керівна ідея для їх систематичного висвітлення.
Космос — термін давньогрецької філософії для позначення світу як структурно організованого і впорядкованого цілого.
Культура — специфічний спосіб організації та розвитку людської життєдіяльності, представлений результатами матеріальної і духовної праці, системою соціальних норм і установ, духовними цінностями, сукупністю відношень людей до природи, до самих себе і між собою.
Людина — вищий ступінь розвитку живих організмів на Землі, суб'єкт суспільно-історичної діяльності та культури.
Матеріалізм — один з двох головних філософських напрямів, який вирішує основне питання філософії на користь первинності матерії, природи, буття, фізичного, об'єктивного і розглядає свідомість, дух, мислення, психічне, суб'єктивне як властивість матерії в протилежність ідеалізму, який визнає за вихідне, первинне свідомість, дух, мислення, ідею.
Матерія — філософська категорія для позначення об'єктивної реальності, яку дано людині в її відчуттях, що копіюється, фотографується, відображається наглими відчуттями, існуючи незалежно від них.
Мета — визначення наперед у мисленні результату діяльності та шляху його досягнення за допомогою певних засобів.
Метафізика — протилежний діалектиці філософський метод, що заперечує якісний саморозвиток буття через суперечність.
Метод — спосіб побудови та обґрунтування системи філософського і наукового знання; сукупність прийомів та операцій практичного і теоретичного освоєння дійсності.
Методологія — система принципів і способів організації і побудови теоретичної і практичної діяльності; вчення про методи пізнання і діяльності.
Механіцизм — однобічний метод пізнання, що ґрунтується на визнанні механічної форми руху матерії як єдино об'єктивної.
Мислення — вища форма активного відтворення у свідомості об'єктивної реальності, що полягає у безпосередньому, опосередкованому та узагальненому пізнанні суб'єктом істотних зв'язків і відносин між предметами і явищами, у творчому створенні нових ідей, у прогнозуванні подій та дій.
Міра — філософська категорія, що виражає діалектичну єдність якісних і кількісних характеристик об'єкта, кількісні межі існування певної якості.
Міфологія — форма суспільної свідомості; спосіб розуміння природної і соціальної дійсності на ранніх стадіях суспільного розвитку; історичний тип світогляду.
Мова — система знаків як засіб людського мислення, вираження думок, спілкування.
Мовлення — діяльність і спілкування, опосередковані мовою.
Моделювання — метод дослідження об'єктів пізнання на їх моделях; побудова і вивчення моделей реально існуючих предметів, явищ і об'єктів, що проектуються, для визначення або поліпшення їхніх характеристик, раціоналізації способів їх створення та управління ними.
Монізм — спосіб сприйняття різноманітних явищ у світі, що виходить з одного начала (субстанції) всього існуючого, і побудова теорії у формі логічно-послідовного розвитку вихідного положення.
Мораль — спосіб нормативного регулювання дій людини в суспільстві; особлива форма суспільної свідомості; вид суспільних відносин (моральні відносини), об'єкт спеціального вивчення етики.
Мотив — те, що спонукає до активної діяльності тварину або людину, визначає мету діяльності та її спрямованість.
Надбудова — сукупність ідеологічних суспільних відносин, поглядів і установ певного суспільства.
Народ — населення певної країни; різні форми етнічних спільнот (плем'я, народність, нація).
Народність — історично сформована мовна, територіальна, економічна і культурна спільнота, попередник нації.
Народонаселення — сукупність людей певної країни, частини світу, земної кулі в цілому (людство); предмет спеціальної науки — демографії.
Натурфілософія — філософія природи.
Наука — сфера людської діяльності, функцією якої є продукування і теоретична систематизація знань.
Наукова картина світу — цілісна система уявлень про світ у цілому та його загальні властивості та закономірності як результат узагальнення і синтезу основних природничо-наукових понять і принципів.
Нація — історична спільнота людей, яка виникла на основі загальності їх території, економічних зв'язків, мови, етнічних відмінностей, культури і характеру.
Необхідність і випадковість — співвідносні філософські категорії, що відображають різні типи зв'язків і відносин в об'єктивному світі та його пізнанні. Необхідність — відображення внутрішніх, стійких, таких, що повторюються, загальних зв'язків і відносин дійсності, основних напрямів її розвитку. Випадковість — відображення зовнішніх, неістотних, нестійких, одиничних зв'язків і відносин дійсності.
Несвідоме — філософська категорія для вираження сукупності психічних властивостей, операцій і станів, не представлених у свідомості суб'єкта: 1) надіндивідуальні підсвідомі явища — зразки типової для певної спільноти поведінки, засвоєні суб'єктом через "механізми" наслідування та ідентифікації (ототожнення); 2) неусвідомлювані спонукачі дії — мотиви і смислові установки особи: емоції, воля, інстинкти, інтуїція; 3) неусвідомлювані установки і стереотипи автоматичної поведінки.
Нескінченне — філософська категорія для вираження безмежного різноманіття матеріального світу у просторі і часі.
Номіналізм — філософське вчення, що заперечує онтологічне значення універсалій (загальних понять), стверджує, що універсали — продукт мислення, а насправді загальне не існує; у середньовічній філософії — один із напрямів схоластики.
Ноосфера — сфера взаємодії природи і суспільства, в якій людська діяльність стає головним фактором їх розвитку (тех-носфера, антропосфера, соціосфера).
Об'єкт — те, що протистоїть суб'єкту в його предметно-практичній і пізнавальній діяльності.
Одиничне — ознака предмета, що перебуває у відношенні несхожості до ознак усіх інших предметів певного фіксованого класу.
Онтологія — вчення про буття як таке; розділ філософії, що вивчає фундаментальні принципи буття, найбільш загальні сутності та категорії сущого.
Опосередкування — відношення між двома поняттями (або об'єктами), мислиме і пізнаванне лише через третє поняття, що є підставою для відношень між першими двома.
Основне питання філософії — питання про відношення мислення до буття, духовного до матеріального взагалі.
Особистість — людина в сукупності її соціальних якостей.
Пантеїзм — філософське вчення про тотожність Бога і світу.
Передбачення — обґрунтоване припущення щодо майбутніх явищ і подій у природі та суспільстві або щодо явищ і подій, які зараз невідомі, але можуть бути виявлені.
Передрікання — функція наукового пізнання, формулювання на основі знань щодо наявного стану об'єкта, його властивостей, зв'язків, тенденцій розвитку в майбутньому.
Пізнання — процес відображення і відтворення у свідомості індивіда дійсності; отримання, оброблення, зберігання і використання людьми (суспільством) інформації про світ і самих себе; здобуття нового знання.
Плюралізм — філософська позиція, згідно з якою існують декілька або безліч незалежних одне до одного начал або видів буття (в онтології), підстав і форм знання (у гносеології).
Побут — сфера невиробничого соціального життя людей, у якій ними задовольняються матеріальні потреби (в їжі, одязі, житлі, лікуванні, підтримці здоров'я) та засвоюються духовні блага і культура спілкування, відповідно до яких вони відпочивають і розважаються. Побут у широкому розумінні — устрій повсякденного життя людей.
Поняття — думка, що в узагальненій формі відображає предмети і явища дійсності та істотні зв'язки між ними за допомогою фіксації загальних і специфічних ознак, якими є властивості предметів і явищ та відношення між ними.
Порівняння — загальнонауковий метод, пізнавальна операція з визначення схожості і відмінності об'єктів.
Постіндустріальне суспільство — позначення в соціології і футурології нової стадії суспільного розвитку, соціальний прогрес у якій забезпечується зміною технологічних епох у всесвітній історії.
Потворне — естетична категорія, антитеза прекрасному, осереддя негативних характеристик буття.
Потреби — необхідність у тому, без чого не можна існувати, підтримувати життєдіяльність і розвиток організму, особистості, соціальної групи, суспільства в цілому; внутрішній спонукач активності.
Правосвідомість — сукупність поглядів, ідей, що визначають ставлення людей, соціальних груп і верств населення до права, законності, правосуддя, їх уявлення про правомірне і неправомірне у суспільстві.
Практика — матеріальна, предметно-чуттєва і цілеспрямована діяльність людини, метою якої є освоєння і перетворення природних та соціальних об'єктів і яка є загальною основою, рушійною силою розвитку людського суспільства і пізнання.
Праця — цілеспрямована діяльність людини, у процесі якої вона за допомогою знарядь праці впливає на природу і використовує її з метою створення предметів для задоволення своїх потреб.
Предмет — категорія, що позначає деяку цілісність, відокремлену зі світу об'єктів у процесі людської діяльності і пізнання.
Природа — весь світ у розмаїтті його форм; об'єкт науки; сукупний об'єкт природознавства.
Природжене знання — гносеологічне вчення, яке визнає наявність знання, що має додосвідне походження, і обумовлює універсальні принципи буття і пізнання.
Причина і наслідок — філософські категорії, що відображають одну з форм загального зв'язку і взаємодії явищ. Причина — явище, дія якого викликає, вчиняє, визначає, змінює або спричиняє інше явище, тобто наслідок.
Причинність — об'єктивний зв'язок між різними станами видів і форм матерії у процесах її руху і розвитку.
Проблема — питання, що об'єктивно виникає під час розвитку пізнання; комплекс питань, вирішення яких становить суттєвий практичний або теоретичний інтерес.
Прогнозування — розробка прогнозів — суджень (з позицій імовірності) про стан певних явищ у майбутньому; спеціальне наукове дослідження перспектив розвитку явищ переважно з кількісним оцінюванням і визначенням більш-менш точних термінів змін у цих явищах.
Прогрес — тип, напрям розвитку як перехід від нижчого до вищого, від менш досконалого до більш досконалого.
Продуктивні сили — система суб'єктивних (людина) і речовинних елементів, що здійснюють "обмін речовин" між суспільством і природою у процесі матеріального виробництва; єдність праці "живого" та упредметненого; діалектична єдність виробників матеріальних засобів життя, засобів виробництва, науки і технологій.
Пролегомени — введення в ту або іншу науку з метою попереднього ознайомлення з її методами і завданнями, формулювання вихідних понять про предмет, що нею вивчається; попередній розгляд сукупності проблем, вирішення яких є неодмінною умовою теоретичного розвитку певної галузі знання.
Простір і час — загальні форми буття матерії, її атрибути. Простір — форма буття матерії, яка характеризує її протяжність, структурність, співіснування і взаємодію елементів у всіх матеріальних системах. Час — форма буття матерії, яка характеризує тривалість її існування, послідовність зміни станів у русі і розвитку всіх матеріальних систем.
Протилежність — властивості, сторони, ознаки об'єктів, які одночасно передбачають (не існують окремо) і виключають одна одну.
Психіка — властивість високоорганізованої матерії, особлива форма відображення суб'єктом об'єктивної реальності за допомогою сигнальних систем.
Рабовласницька формація — суспільний лад рабства і рабовласництва; перша в історії людства антагоністична суспільно-економічна формація.
Раси — групи людей одного походження, зі спільними спадковими морфологічними і фізіологічними ознаками, які сформувалися історично.
Раціоналізм — філософський напрям, що визнає розум за джерело, основу пізнання і поведінки людей.
Революція (соціальна) — спосіб переходу від суспільно-економічної формації, що історично віджила, до більш прогресивної; докорінний якісний переворот у всій соціально-економічній структурі суспільства.
Регрес — тип розвитку від вищого до нижчого, від нового до старого, від складного до простого.
Редукціонізм — методологічний принцип, згідно з яким вищі форми матерії можуть бути повністю пояснені на основі закономірностей руху нижчих форм.
Редукція — методологічний принцип зведення певних даних, структури, об'єкта до простіших, початкових начал.
Релятивізм — методологічний принцип абсолютизації відносності та умовності змісту пізнання.
Рефлексія — принцип людського мислення, предметного розгляду самого знання, критичного аналізу його змісту і методів пізнання; самопізнання внутрішньої будови і специфіки духовного світу людини.
Римський клуб — міжнародна громадська організація, створена в 1968 р. з метою вивчення особливостей розвитку людства в епоху науково-технічної революції.
Річ — окремий предмет матеріальної дійсності, якому притаманні відносна незалежність і стійкість існування.
"Річ у собі" — філософський термін, що позначає речі такими, якими вони є самі по собі, на відміну від того, якими вони є "для нас" — у нашому пізнанні. У "Критиці чистого розуму" І. Канта "річ у собі" — те в речах, що непізнаванне.
Рішення — процес і результат вибору мети і способу дії.
Родина — мала група людей, що ґрунтується на шлюбі або кровній спорідненості і члени якої пов'язані спільністю побуту, взаємною моральною відповідальністю і взаємодопомогою; відносини між чоловіком і дружиною, батьками і дітьми.
Розвиток — незворотна, певним чином спрямована, закономірна зміна матеріальних та ідеальних об'єктів.
Розуміння — універсальна форма опанування дійсності, осягнення і реконструкції смислового змісту явищ історичної, соціаль